Københavns sykkelkultur

Københavns sykkelkultur

Foto: Daniel Rasmussen

Livet i København finner sted på et sykkelsete. Alle gjør det. Å sykle altså. I København sykler vi enten det er sol, regn eller snø. Vi sykler til jobben, til skolen, for å levere barna i barnehagen, til butikken og til sosiale sammenkomster.

Københavnerne elsker sine sykler. Sykling er raskt, praktisk, sunt, klimavennlig, hyggelig – og billig, selv om københavnerne ærlig talt elsker sine sykler, uansett økonomisk situasjon. Til og med toppolitikere sykler hver dag til Folketinget.

For øyeblikket finnes det flere sykler enn innbyggere i København, 382 km med sykkelstier, og trafikklys som gir syklister fordel i rushtiden. Mens bilister sitter fast i lange køer, kan syklister feie gjennom byen på null komma niks. Den velutviklede sykkelinfrastrukturen spiller en viktig rolle i Københavns fokus på bærekraftig byutvikling.

Syklister som sykler på et av Københavns travleste sykkelfelt; Dronning Louises broBilde:Martin Heiberg

For tiden bygger København enda flere grønne ruter og broer gjennom København for å sikre en trygg og miljøvennlig transportåre for syklister, samtidig som de skaper flere grønne områder i bybildet. Supermotorveier for syklister som fører syklister inn og ut av byen hele 15 km unna er allerede en realitet.

Verdens første sykkelby

København er altså en by som inviterer deg til å sykle. Det er rett og slett vår livsstil, og dersom du vil oppleve byen på den lokale måten, må du sette deg på sykkelsetet. Mengden sykler i gatene kan virke overveldende for de fleste som besøker København for første gang, men du vil snart få taket på det og begynne å elske det. Les gjerne 8 grunnene til at du vil elske å sykle i København. Dersom du føler deg rusten, bør du unngå rushtiden om morgenen og ettermiddagen og sjekke trafikkreglene før du setter i gang.

Mange hoteller i København tilbyr sykler til sine gjester, og det finnes mange aktører som tilbyr sykkelutleie og sykkelturer. Du kan også leie elektriske bysykler til svært lave timepriser.

Sykkelslangen krysser havnen og er en av mange sykkelbroer som gjør det enkelt, trygt og vakkert å komme seg rundt om i København på to hjul.Bilde:Astrid Maria Rasmussen

Det er ikke rart at København flere ganger har blitt kåret til verdens beste sykkelby, sist i 2019. Eller at andre byer, som New York, vender blikket mot København for inspirasjon.

Den danske arkitekten og byplanleggeren Jan Gehl er kjent for å lære andre byer rundt om i verden om hvordan man legger grunnlaget for en god sykkelkultur. Det har til og med fått sitt eget begrep: «københavnifisering».

Sykkelfakta

  • København har blitt rangert som verdens beste sykkelby flere ganger. Sist gang i 2019.
  • Sykling utgjør 49 % av alle pendleturer.
  • Det finnes flere sykler enn biler i sentrum av København.
  • 1,44 millioner km ble syklet hver ukedag i byen i 2018.
  • Vi har mer enn 382 km med sykkelstier.
  • Dronning Louises bro er den mest trafikkerte sykkelstrekningen i Danmark med mer enn 40 000 syklister hver dag.
  • 1 av 4 familier med to barn i København eier en lastesykkel.
  • Ni av ti dansker eier en sykkel.
  • 25 % av alle skolebarn i København sykler til skolen.

Kilde: Københavns kommune

Cyclistic - Danmark for syklister

Cyclistic er din inngangsport til sykling i Danmark. Cyclistic.dk er utviklet av det danske sykkelforbundet og har kombinert ulike ruter for syklister med interessepunkter som overnattingsmuligheter, spisemuligheter og severdigheter for å gjøre det enkelt å planlegge sykkelferien i Danmark.

Danmark er et perfekt reisemål for de som er glade i sykkelturer. Landet er nesten helt flatt, og byene er sykkelvennlige. Cyclistic er ditt redskap for å utforske og planlegge sykkelturer i Danmark.

Les mer

Biking Dronning Louises Bro | Martin Heiberg
8 grunner til at du vil elske å sykle i København
Family on a raft in Copenhagen Harbour | Sebastian Himmelstrup
Dette er København